Lite agility

0kommentarer

När jag och Johan kom fram till att vi skulle skaffa en hund så ville jag verkligen börja träna agility och lydnad. Jag antog att det skulle vara svårt, men jag kunde inte för mitt liv föreställa mig att det skulle vara så svårt som det faktiskt är (enligt min mening iaf, det kanske finns dom som tycker att det är superlätt?)
Första gångerna när jag provade på agility med Gandalf så var han otroligt duktig. Sprang genom tunneln, hoppade över hindrena och tyckte att det var superroligt och var supertaggad.
Tankarna kom då direkt om att detta skulle bli så sjukt lätt. Att Gandalf på sin 18 månadersdag skulle kunna tävla och vinna allting och så vidare.
Men ack så fel jag hade.
 
Det visade sig att det var inte bara att hoppa runt och vara halvgalen, utan att det krävdes en hel del grundträning. Att springa genom portar, snäva svängar, framåtbjudning och allting annat som krävs för att man ska kunna tävla.
 
Tack vare min okunskap så har vi missat typ all grundträning och det valde jag att ta tag i idag.
Åkte till bruks och tränade på grunderna. Framåtbjudning över hinder, att vilja springa igenom tunnlarna och kontaktfält.
Ingen aning om detta är den rätta ordningen att göra detta på. Men jag tänkte att jag måste börja någonstans för att kunna utveckla fram en plan över hur jag ska ta mig dit jag vill.

Jag blev otroligt nöjd och stolt över Gandalf idag, som ansträngde sig hela tiden och hade ett riktigt sug imellanåt.
Jag hoppas bara att detta håller i sig ett tag fram över så att vi båda två kan börja utvecklas!
 

Kommentera

Publiceras ej