Fortsättning Lydnad nr. 1

0kommentarer

Igår hade vi första lydnadskursen för Anna igen. Den första träffen på den nya kursen som vi har börjat med nu - Fortsättning Tävlingslydnad.
Vi är samma kursdeltagare som höll på med lydnaden i våras, förutom en person. Ewa-Liz med sin Aussie hoppade av och en tjej som heter Lovisa hoppade på istället med en kelpie.

Så igår höll vi till i Regementsparken och det blev väldigt jobbigt för Gandalf. Dels ny plats igen (egentligen inte ny plats eftersom vi har kursat där förut, men det var länge sedan sist, så det blev typ som en ny plats) och dessutom en ny hund som Gandalf var suuuper intresserad av. Dessutom var han suuuperpigg efter att ha bara varit hemma med Johan hela dagen och varit uppe på firman och sovit på eftermiddagen. Så det var inte lätt för att Gandalf att koncentrera sig.

Men vi började träningspasset med att kolla hur hundarna reagerade vid tandvisning. Det blev inget direkt tittande på tänderna, men vi checkade av hur hunden reagerade när en person kom fram och ville känna på dom.
Eftersom Gandalf var så fruktansvärt tänd redan ifrån början så fick vi ta det otroligt lugnt med honom.
Gandalf skulle sitta vid min sida, samtidigt som Anna kom fram till honom med en godis i öppen hand, men inte fick ta den förrän han mötte min blick. Det tyckte Gandalf var otroligt svårt, eftersom han är van vid att jag sitter mittemot honom med godis i öppen hand och att det räcker med att titta mig i ögonen för att få sitt varsågod. 

Han förstod inte riktigt skillnaden med att det var just mig han skulle titta i ögonen och inte personen som satt mittemot med godisen. Så det var rätt svårt, men efter ett par gånger gick det lite snabbare för honom. 
När han väl kan titta på mig väldigt länge så är nästa steg att personen med godisen ska kunna ta på honom medan han tittar på mig. 
Så jag får försöka få Johan till att träna det mycket med oss här hemma bara. 

Sedan gick vi vidare på fritt följ. Vilket Gandalf inte alls är så bra på. Om han inte studsar och springer och tuggar på mig, så skäller han och hoppar förtvivlat, eller så går han jättefint, men typ en meter för långt bak och när han väl kommer i rätt postition så klarar han bara max tre steg innan han antingen stannar till och hamnar efter igen för att han förväntar sig belöning, eller så börjar han hoppa och skälla igen. 
Så det med fritt följ är inte alls lätt. 
Men vi fick börja väldigt väldigt stilla eftersom han var så fruktansvärt uppe i varv. Jag fick bara sitta stilla mittemot honom och säga "fot" när han mötte mig med blicken, och belönade då med godis. 
Steget vidare vid det är väl, tror jag, att kunna stå upp och kunna säga "fot" för att få blicken, för att sedan kunna röra oss tillsammans med en stadig blick. Ungefär så blir händelseförloppet senare tror jag. 

Sedan gick vi in på ligg, stå och sitt kommandon. Att kunna få hunden att göra detta på kommando och att vi även ska tänka ut hur vi vill att hundarnas olika positioner ska se ut i dem olika momenten.
Gandalf är ju inte så väldigt bra på detta. Eller sitt börjar han ju nästan bli lite för bra för, så det tar han till lite väl för ofta. Han tar förgivet att det är det jag vill att han ska göra varje gång jag stannar till. Så därför fick vi öva mera på stå och ligg. 
Ligg har han blivit rätt så duktig på om jag visar ganska mycket vad det är jag vill med handen. Jag måste följa med honom ner till backen för att få honom att ligga. Men nu testade vi en ny metod där benen istället visade när jag ville att han skulle ligga. Själva positionen med benen är lite krånglig att förklara, men jag tror att det skulle kunna funka rätt så bra bara vi får nöta lite grann med det. 


Tyvärr så fick jag inte ut exakt lika mycket att gårdagens träningen som jag hade velat. Men jag hoppas att det kan bli bra iaf. Jag fick ju lite nya tips och övningar iaf att arbeta med fram tills det att vi ses nästa gång. 
Det enda egentligen som krävs att mig är att jag tar mig mer tid till att gå ut och hålla på. Eller rättare sagt åker iväg och håller på någon annanstans, för här hemma utanför huset går det inte alls nå bra för honom att koncentrera. Här tappar han fokus mest hela tiden och ska bara nosa och lukta på en massa. Så jag tror nog att det blir bättre om jag försöker hitta en plats som är nära, men som är en plats som vi bara kan gå till för att träna, så att han vet att när vi kommer till denna platsen så är det bara träningen som gäller. 
Iaf till en början tills lite mer saker sitter så kan vi kanske flytta oss utanför denna comfortzone senare... Värt att fundera på!

Nu är det nattinatti. Imorgon är det klämdagsfredan, men inte får jag ledigt för det eller. Så imorgon är det jobb för hela slanten. Sedan efter jobbet ska jag ut och träna med lillskrutten på någonting. Måste försöka planera vad bara, så att det inte blir kattskit av tränigen bara. 
God natt!  

Kommentera

Publiceras ej