Agiltiyträningen denna vecka

0kommentarer

Har inte riktigt haft orken till att blogga på senaste tiden. Det tar ju ändå en stund att komponera ihop ett inlägg, och jag tycker att det är lite drygt att sitta och skriva i appen på mobilen. Men nu tänkte jag iaf ta mig tid till en stunds skrivande iaf.

I måndags var vi iaf på den fjärde omgången på agilitykursen. Fick väldigt många bra råd av Sanna om hur jag ska kunna träna Gandalf till att gå runt saker, som sedan ska leda till att man kan skicka ut hunden på hinder och även om hur jag ska börja träna kontaktfält. Sanna tyckte att det kunde vara en bra idé att börja med nostarget och sedan lägga den där kontaktfältet kommer att vara. Men jag är lite osäker på om detta kommer att fungera med Gandalf, eftersom han är ju så dålig på det där med att ha kvar nosen just på ett specifikt ställe. Men tänkte prova och se hur det går iaf. Och fungerar inte det så får vi prova något annat.

Annika visade även med sin Shetland Sheepdog hur man gör olika byten med hunden. Det fick vi läxa på att träna på hemma tills nästa vecka. Än så länge har inte jag gjort det, så får ta mig tid till att göra det i helgen.

Iaf så under måndagens träning började vi direkt med att hoppa bana. Själva träningskonceptet tror jag inte var så bra för Gandalf - att direkt gå på en hel bana på en gång. Jag tror att han behöver lite uppvärmning med att ta ett hinder i taget först, bara för att hans mind ska komma i rätt bana. Tror att han då skulle ha klarat banan bättre för att han då är mer inställd på vad vi är där för att göra. Men nu blev det inte så och det gick ju rätt bra ändå.

Han hoppade hinder 1-3 bra och stack sedan i väg innan vi kom till hinder nr 4. Sedan tog han nr 4-7 rätt så bra och sedan stack han iväg igen och sedan blev det lite hackigt. Men det gick helt okej ändå.

Andra gången vi hoppade banan så var han lite mer med på vad vi skulle göra, så då höll han sig lite mer till mig och även om han ville sticka iväg så lyssnade han ändå väldigt bra när jag ropade in honom. Som till exempel vid hinder nr 8 så ville han springa rakt mot dom andra hundarna, men när jag ropade på honom så vände han direkt och kom tillbaka på en gång, vilket han inte gjorde i första varvet.

Så det är kul att se små förbättringar under så kort tid som ett träningspass.

Men jag måste ju säga att jag är mäkta förvånad över Gandalf. I vintras när vi höll på och provade på agility i ridhuset i Åbyggeby, så stack han iväg mycket mer än vad han gör nu. Då kunde han sticka iväg 3-4 gånger till andra hundar under en kväll, och när han väl hade stuckit så gick det inte att få tag på honom. Men nu är det en helt annan hund nästan känns det som. Han sticker inte iväg lika mycket och jag litar mer och mer på honom varje gång vi tränar och även om han sticker iväg till en annan hund så är det sällan det inte går att få tag på honom.

Han har förändrats väldigt mycket nu med ålderna tror jag och det är otroligt skönt. Han är mycket mer lyhörd och arbetsvillig och sätter sig inte still och skäller så fort han inte förstår vad det är jag vill. Så det kanske kan bli hund av honom också? :)


Här är en bild på måndagens bana som vi körde. Otroligt fint ritat!! :)

Kommentera

Publiceras ej