Träningen...

0kommentarer

I det senaste mailet jag fick av Anna Hilding hade hon radat upp vad vi hade tränat på än så länge under lydnadskursen. Mer eller mindre en lista som hundarna borde kunna mer eller mindre. Och när jag läste listan så började jag gråta. För Gandalf kan ingen utav sakerna... Jag förstår att det är mitt fel eftersom Gandalf inte kan dessa saker, eftersom det är jag som ska ge honom verktygen för att lyckas med övningarna. Men inte lyckas jag med det eller.. Känner mig väldigt dålig.

Listan är följande:

  • Olika belöningsformer, extern belöning, lekbelöning, belöningens placering, länka belöningar till andra belöningar för att höja värdet på dom.
  • Era ord för belöningar
  • Leka som en tok och sen gå ner i varv.
  • I leken har vi tränat ett bra grepp, loss, att använda något som ett verktyg för att få belöning och att bli lugn.
  • I övningen ”nos i hand” kan du träna såväl koncentration, stadga i att bibehålla ett beteende över tid, snabba beslut, få hunden att ta ny info utan att bekymra sig. I den övningen får även du koncentrera dig på att belöna rätt beteenden för att kunna avancera.
  • Du har fått verktyg för att träna snabbt tempo (springa runt stolpe), bakdelskontroll (framtassarna på lådan), öka avstånd (rutan), fokus (håll koll)
  • Vi har introducerat hundarna i att motstå störningar och på så sätt få dom än mer medvetna om vad det är som är rätt beteende.
  • Vi har höjt initiativförmågan på alla hundarna
  • Förmåga att hålla fokus


    För att utvärdera vad det egentligen Gandalf kan inom varje punkt:

    Olika belöningsformer, extern belöning, lekbelöning, belöningens placering, länka belöningar till andra belöningar för att höja värdet på dom.

    -
    Extern belöning förstår inte Gandalf riktigt. Visst att springer till en extern burk med godis i om man säger varsågod, men han förstår inte skillnaden mellan godis i hand, lek eller utplacerad belöning. Han bara tar det han får och har inga förväntningar på att ibland kommer belöningen som lek, ibland ur handen eller ibland på en helt annan plats.
    Dock så har vi inte tränat så jätte mycket på detta, så det kanske han kan kunna lite bättre senare.
    Inte heller tycker han riktigt om när man länkar belöningen med en klapp på sidan.

    Era ord för belöningar

    Ordet "bra" betyder inte "bra jobbat, fortsätt så så kommer belöningen sen när du har varit duktig en liten stund till" utan det betyder "varsågod" åt honom.
    Egentligen så beror det på slarv och otänksamhet i från grunden från våran sida.

    Leka som en tok och sen gå ner i varv.

    Han blir fruktansvärt frustrerad bara och står och skäller och gapar bara. Så det är lite frustrerande, men samtidigt förståligt det också.

    I leken har vi tränat ett bra grepp, loss, att använda något som ett verktyg för att få belöning och att bli lugn.

    Ett bra grepp får han, när man kampar. Men kan inte vara still med ett fortsatt bra grepp. Släpper jag saken som han håller i munnen så börjar han leka med den själv bara.
    Och ordet "loss" förstår han inte heller. Det blir oftast att han släpper för att han ser att man fipplar med en godis i handen eller så får man bända upp munnen på honom.

    I övningen ”nos i hand” kan du träna såväl koncentration, stadga i att bibehålla ett beteende över tid, snabba beslut, få hunden att ta ny info utan att bekymra sig. I den övningen får även du koncentrera dig på att belöna rätt beteenden för att kunna avancera

    Denna övningen kan han verkligen, verkligen inte!! Dom andra övningarna kan han ju iaf ett eller två kriterier på men i denna övning så händer ingenting. Eller rättare sagt ingenting rätt. Stoppar man fram handen för att han ska dutta nosen i den så gör han ju det. (han klarar iaf ett kriterie då) Men vill man att han ska hålla nosen i handen bara en mikrosekund längre än själva touchandet så börjar han aningen gnaga i handen eller slicka eller så sätter han upp tassarna på handen (typ försöker leta efter godis med tassen). Vilket inte är godkänt.
    Anna gav mig tips på att jag skulle gå baklänges och låta honom komma i kapp mig för att touchen skulle naturligare bli aningen längre. Men så fort han kommer ikapp och nuddar handen så stannar han sen och väntar på sin belöning stilla stående.
    Riktig klurig denna övning...

    Du har fått verktyg för att träna snabbt tempo (springa runt stolpe), bakdelskontroll (framtassarna på lådan), öka avstånd (rutan), fokus (håll koll)

    Springa runt stolpe: fattar ingenting. Har försökt runt stol, lyktstople och träd som jag tycker har varit ändå "rätt så naturliga springa runt grejjer"... Har gjort detta med koppel på för att förhindra att han tröttnar och går åt ett helt annat håll. Men fungerar ändå inte. Har även försökt att låta kopplet vara runt trädet eller stolpen i den riktning som Gandalf ska röra sig åt och dra försiktigt i kopplet för att vägleda honom. Fortfaraden inget resultat. Jag har till och med gjort det så enkelt för honom att jag har vägledit honom med godis runt objekt. Men inprincip inget resultat på detta heller.
    Han blir frustrerad, ointresserad och har ingen motivation över huvudtaget att försöka anstränga sig för att skapa rätt beteende. Vilket leder till att han antingen sätter sig och bara stirrar ut i tomma intet och ser allmänt ledsen ut, eller så börjar han lukta på marken.
    Och det spelar ingen roll om jag är avvaktande eller väldigt energisk och försöker bringa lite liv i honom....

    Framtassarna på lådan: Den är han faktiskt väldigt duktig på eftersom det har vi tränat väldigt mycket tidigare på. Han flyttar bakbenen så att han kommer jämsides med mig, men problemet här är att han fortfarande inte gör så himla mycket utan vägledning av godis, och dessutom när han kommer upp jämsides med mig så sätter han sig. Mer eller mindre alltid. Så det är lite tråkigt, samtidigt som det kanske är bra? Dom ska väl sätta sig varje gång man stannar på lydnad? Eller? Förutom när man ger kommandot stå?

    Öka avstånd: Är en del i det med att springa runt. Att man ska kunna öka avståndet till trädet, för att kunna skicka iväg hunden runt träden trots att jag står en bit bort. Men det går ju uppenbarligen inte...

    Fokus: Det är han faktiskt väldigt duktig på. Iaf inne. Har börjat gjort det lite ute också under mycket mindre störningar och kortare tid, men det funkar sådär. Har inte lika stort intresse för det ute som inne.
    Men inne klarar han relativt mycket störning. Jag får gå runt honom lite grann, trampa fram och tillbaka och prata lite tyst med han.

    Vi har introducerat hundarna i att motstå störningar och på så sätt få dom än mer medvetna om vad det är som är rätt beteende.

    När vi gjorde denna övning, som jag tror att Anna syftar på, så lekte jag med Gandalf medan en av de andra deltagarna skulle försöka störa och locka på honom så pass mycket så att han skulle tappa greppet om leksaken och därmed förlora sin chans att leka.
    Denna var han faktiskt rätt så duktig på. Iaf på träningen. Han höll i leksaken väldigt bra och brydde sig inte alls om Ewa-Liz som försökte störa honom.
    Först när vi gick till en mer vildvuxen del av banan där det blev annan terräng blev det svårt för honom. Där blev det mer fokus på att hålla balansen och hitta en väg än vad det blev på själva leken. Men rätt så duktig där iaf.
    Men detta har jag inte tränat hemma på, (dels har jag glömt bort denna övningen lite) men har inte heller kunnat fått så mycket hjälp hemifrån heller.

    Vi har höjt initiativförmågan på alla hundarna

    Förstår inte riktigt vad Anna syftar på med denna punkt. Men jag kan inte påstå att Gandalf bjuder på nya initiativ för att testa sig fram till ett nytt rätt beteende...

    Förmåga att hålla fokus

    Denna punkt har jag nog redan redogjort att Gandalf är rätt så duktig.


    Summa sumarum, så är nog varken jag eller Gandalf helt med på vad som krävs av oss på träning och speciellt inte under tiden emellan träningarna. Jag funderar varje dag på vad jag ska göra med Gandalf. Vad vi ska träna på idag, men sedan slutar det med att vi antingen tränar på något som han redan kan eller så blir det inge träning för att han ligger och sover hela eftermiddagrna och jag vill inte liva upp honom då bara för att träna typ 5-10 minuter för att sedan sluta när han börjar komma igång på riktigt, och då skäller han för att han vill göra mer, och så säger vi åt honom att han inte ska skälla, och så blir det en ond cirkel bara för att jag tappar fantasin efter några repetitioner..

    Tycker att det är så tråkigt när det är så här. Att jag ska vara så okreativ med problemlösningarna. Jag måste alltid ha facit i hand för att lyckas. Det går så bra på träningarna även om inte gandalf förstår, eftersom då hittar Anna på en ny lösning på hur jag ska göra för att få honom att lösa problemet och så går det bra då. Men inte hemma sen. Eller så kommer vi bara till steg 1 och när jag går vidare till steg 2, så förstår inte Gandalf och då vet inte jag hur jag ska få honom att förstå...

    Usch vad krångligt det blev att berätta. Men det är kaos inombords hos mig hela tiden eftersom jag hela tiden tänker på att jag måste träna! Måste kunna prestera på träningarna! Måste lära honom så mycket som möjligt medan han är ung! Måste lära honom så fort som möjligt! Måste lära honom så bra som möjligt! och så går tankarna runt hela tiden i huvudet och genom med att jag pressar mig själv så, så blir det ingenting alls istället. Det blir få träningstimmar hemma, få framsteg, få störningar, och få slutresultat.

    Jag har en bild i huvudet hos mig själv att det är lätt att träna en hund. Andra människor lyckas ju ta sig till SM och EM i både den ena och den andra grenen med deras första hund så varför kan inte jag också göra det? Men sedan förstår jag även att kan ta år, flera hundar, mycket mycket mer erfarenhet för att nå sitt slutmål, eller drömmålet iaf (ett slutmål kanske man aldrig har). Men det blir lite frustrerande.

    Jag skyller absolut inte Gandalfs okunskap på honom. Jag vet att det är helt och hållet mitt fel, men ibland känns det bara lite hopplöst och det är bara det jag vill ventilera här.
    Men vem vet, imorgon kanske vi får en jättebra dag?

    Kan ju hoppas iaf!
  • Kommentera

    Publiceras ej