Lydnadsträning. Nr. 1

0kommentarer

Igår, torsdags, så var jag upp till Ockelbo för att vara med på lydnadsträningen.

Även om jag känner mig lite vilsen när jag åker till ett sådant där ställe där man är ny och dessutom inte så kunnig inom området så blir jag så osäker och känner mig dum, dömd och väldigt ensam. Men vad ska man göra då. Jag vill ju träna med hunden, så det blev till att suck it up och åka dit ändå.

Resultaten blev ändå rätt så bra.
Tränade mest på fritt följ (även om det inte blev så fritt eftersom jag var tvungen att ha kopplet på och hålla i det mest hela tiden så att han inte skulle springa iväg till dom andra hundarna).
Han har ju så stora problem med att gå och sätta sig nära mig eftersom han är rätt att bli trampad på. Så det försökte jag träna på.

När vi går så vill han gärna gå typ 3 dm från mig, men igår så försökte jag få honom att gå väldigt nära mig, genom med att belöna när han nuddade mitt ben med kroppen.
Även vid sättandet så liksom backar han undan lite innan han sätter sig. Så då började jag med att ställa foten precis bredvid hans ben, därpå flyttade han sig lite och jag flyttade efter lite. Han fick inte panik eller så, vilket han ibland kan få annars när han kommer för nära våra fötter. Men även här så belönade jag bara när jag fick stå precis bredvid honom när han satt.

Efter ett tag så tyckte jag faktiskt att han kom mycket närmare. Vågade ändå vara kring fötterna på mig utan att bli rädd. Så därmed tyckte jag att han var jätteduktig.
Även idag här hemma när vi gjorde det så vågade han sig rätt så nära.

Vi tränade även lite på att han skulle sitta eller ligga och jag fick gå någon meter ifrån honom för att sedan belöna. Ibland så klarar han inte av det för att han är så fruktansvärt exalterad så han springer efter, men många gånger så klarade han det även. Mycket duktig! Än så länge har jag bara vågat mig typ 3-4 steg ifrån honom, men det tycker jag ändå att han gör bra.

Sedan tränade vi nog inte på så mycket mer. Det blev ett lite kortare pass, då alla kände sig nöjda redan 19,15. Men det tyckte jag ändå var skönt. Då hann han inte ledsna på vad vi höll på med.

Så nästa torsdag tror jag att jag åker upp igen (om jag har fått lite ny inspiration från något håll) och därefter så är vi i Åre och veckan därpå börjar lydnadskursen för Anna.
Vet inte om jag har nämnt det här i bloggen. Men jag ska iaf börja Förberedande Lydnadstävlings-kurs för Anna Hilding då 9 Feb.
Hoppas att vi kommer mycket längre i träningen då. (antagligen så gör vi det)
Jag är så himla taggad och vill att tiden ska gå fort nu!

Kommentera

Publiceras ej