Valpkurs omgång 2!

0kommentarer

Det har varit ganska mycket bild och film på sista tiden, så nu får det bli ett inlägg med lite mer text!

I söndags var det valpkurs igen och jag tycker att Gandalf var mycket mycket duktigare denna gång. Denna gången var jag inte själv heller (Johan var ju på pistolskyttetävling första gången. Vilket han gjorde väldigt bra ifrån sig på - Blev 2a i en av klasserna iaf!!!), så det både skönt och mycket roligare att göra det tillsammans med Johan, eftersom det är ju faktsikt även typ 10% hans hund ;) hehe..

Men som vanligt så missade jag att ta med mig en del grejjer... Vi skulle ha en låda med oss som hunden skulle sitta på så att den skulle få veta att när man sitter på lådan är man lugn och ska vara kvar där. Men eftersom jag är lite slarvig så missade jag det i mailet och vi kom dit utan låda. Men hade iaf med oss filt denna gång, så vi fick låtsas att filten var två meter hög och att han inte fick kliva utanför filten. Det gick faktiskt över förväntan tyckte jag!

En av övningarna vi gjorde gick ut på att gå runt i parken och få hunden följsam. Gandalf utförde uppgiften riktigt bra tyckter jag. Godiset skulle läggas vid foten på den sida som man ville att hunden skulle gå på - i mitt fall på vänster sida - och när man fick det reslutat man ville hos hunden la man ner godisen. Jag trodde att Gandalf inte skulle fatta det alls eftersom han brukar vara så fast vid att godiset är i handen, så han brukar vara så stressad över att få tag på godisen som han tror är i handen att han inte ens kollar på backen eller märker att man lägger/tappar något där. Men i söndags fattade han faktiskt riktigt bra vad som skulle göras!
Det som jag tyckte var det bästa med uppgiften var att vi gjorde den en och en. Därmed fick man mer instruktion i övningen och man fick även vara med och titta på dem andra hundarnas kroppsspråk och därmed se vad det var man skulle belöna.

Andra övningen vi gjorde var att öva inkallning. Vi fick ställa oss i par men våra hundar och den ena skulle distahera hunden medan den andra försökte locka hunden till sig. I vårt fall var jag lite mer värd för Gandalf än vad Johan var, så Johan fick försöka med väldigt svåra distaktioner för att försöka hålla Gandalf kvar hos sig, medan jag inte behöva distrahera honom så mycket alls.
Att Johan är lite mindre värd i Gandalfs ögon än vad jag är är väl för att jag spenderar mer tid med honom och tränar honom lite mer. Men det är ju mest min hund också ;)

Egentligen så skulle Johan åka bort här i veckan, men han lyckades skjuta upp det till nästa vecka. Så vi ska verkligen försöka lägga ner massor med tid på Gandalf och dessa övningar ifrån valpkursen nu. Vi tänkte gå till pappa eller farmor och träna inkallningsövningen, för det är en jättestor distraktion för honom, eftersom han har fått en vana för att springa dit och äta kattmat..

Så till nästa omgång ska vi besöka två nya platser igen...
Vill lägga till på min tidigare lista vad vi mer har gjort än vad som står på den.
Vi har varit i/på:
- Bönan
   - Brygga
   - Klättrat på stenar vid havet
   - Höghöjd på gamal havskustbas
- Tågstationen i Gävle
- Hemma hos Johans kusin Helen.
- Hemma hos syrran i Huddik
- Höskullen
Det kanske är några fler även denna gång men jag kommer inte på något mer just nu. Så nu behöver vi nya tips på miljöer. Fick förra veckan tips av Susanne att gå på tågstationen och i trapphus där det ekar. Men det tror jag att vi redan avklarat. Lite klurig uppgift ändå lär jag säga...

Så nu jävlar ska vi träna så att Gandalf blir kung på detta! OCH jag ska inte glömma något till nästa gång...

Kommentera

Publiceras ej