Rätta mig om jag har fel

0kommentarer

Jag är oftast fruktansvärt nervös när jag är ute och går med gandalf. Inte för att han ska springa bort eller bli ormbiten, eller jo kanske det också, men det är mest nervös över oavsett vart jag går med honom är över hans framtida hälsa.
Jag är så fruktansvärt nervös över att han tränas för mycket och därmed kommer att få men för det för resten av livet.

När vi köpte gandalf fick ju höra att det var viktigt att valpen får röra på sig rätt så mycket per dag för att kunna utveckla och bygga muskler nära inpå skelettet så att deras muskulatur blir mer hållbar igenom hela livet.

På valpkursen fick vi det berättat för oss att valpen bara ska gå ut på ca 5 min långa promenader vid varje kisstillfälle,
Men den kan vara ute och leka i en timme. Kommer ej ihåg under hur lång tid dessa 5 min promenader skulle ske under. Men minst till hunden blir 6 månader iaf.

Anledningen till att det går bra att vara ute och leka med hunden i en timme är att hunden då själv kan välja att lägga sig och vila och den tränar även psyket vid lek och andra beteenden och annat. (jag vet inte exakt, för jag är inte utbildad i ämnet. Men alla kanske kan hålla med om att det är skillnad på promenad och lek, både psykiskt och fysiskt för hunden?)

Jag tänker på detta ständigt. Alltså om Gandalf kommer att slitas sönder i förtid eller inte. Andra som har hund som bara är någon månad äldre än Gandalf kan gå flera mil med sin hund om dagen, typ.
Kommer den hunden då att må bättre senare i livet än vad Gandalf kommer att göra?

Det skulle vara intressant om ni som köpte valpar under 2011 och började redan tidigt i uppväxten med att gå på långpromenader kan återkomma till mig om typ 5 år och så kan vi väl försöka jämföra vilken hund som mår bäst..?
Det skulle bara vara intressant och se om min oro lönar sig eller inte? Eller om man har gått miste om finfin motion tillsammans med bästa vännen.

Jag vill tro att mina beslut kring Gandalf är rätt iaf.
Så rätta mig om jag har fel..?

Kommentera

Publiceras ej